‘Mijn verleden is verbrand. Stil staan kan ik er niet bij’

De Parelduiker wijdt in het kader van de overzichtstentoonstelling van het werk van Chris van Geel in museum Kranenburgh in Bergen (N-H) – van 12 april t/m 2 augustus – een extra dik nummer aan deze eigenzinnige dichter, die eerst met zijn surrealistische werk en later met zijn minimalistische verzen een indrukwekkend oeuvre zou opbouwen, dat niet alleen belangrijk werd voor tal van dichters uit zijn tijd en na hem, maar tevens voor een lezerspubliek dat gevoelig is voor de combinatie van zijn natuursymboliek en taalraffinement.

Inhoudsopgave

– Nooit is iets voltooid. Chr. J. van Geel (1917-1974) een biografische schets (Daan Cartens)

– Mijn verleden is verbrand. Stil staan kan ik er niet bij. Een blik in het archief van Chris van Geel. (Marsha Keja)

– ‘Altijd het zelfde in een ander vergezicht’. De correspondentie Nescio ― Chr. J. van Geel. (Léon Hanssen)

– Doctor in de aandacht. Bij enkele postume gedichten van Chr. J. van Geel. (Willem Jan Otten)

– Er is een drukfout bekroond! De briefwisseling tussen Chris van Geel en Geert van Oorschot. (Marsha Keja)

– Het derde oog. De rol van het zien in het beeldend werk en de poëzie van Chris van Geel. (Renske van Dillen)

– ‘Jy het my as drenkeling herken’. De briefwisseling tussen Elisabeth Eybers en Chr. J. van Geel. (Hans Ester)

– Toetssteen van het innerlijk. Chr. J. van Geel en Bergen (Elly de Waard)

Omslag: Chr. J. van Geel, begin jaren vijftig
 

Details

€ 7,50 / 104 pagina’s

Luister hier naar Elly de Waard die in het VPRO-radioprogramma De Avonden over Chris van Geel en de aan hem gewijde tentoonstelling in museum Kranenburgh praat.

‘Het literair-historische tijdschrift De Parelduiker bracht zojuist een schitterend Chr. J. van Geel-nummer uit, van kaft tot kaft gewijd aan deze veelzijdige dichter: warm aanbevolen! – antiquariaat Fokas Holthuis

‘Wat een schitterend Van Geel-nummer. Ik heb alleen nog maar de foto’s bekeken, maar dat is al geweldig. De jonge Thérèse Cornips (Spinroc)!’ – Anton de Goede (De Avonden, VPRO)

‘Het tijdschrift is vooral de moeite waard vanwege de artikelem die ingaan op zijn correspondenties met Nescio (evenals Van Geel een adept van het Noord-Hollandse landschap), uitgever Van Oorschot (die Van Geel kon tergen door drukfouten in teksten te laten staan), en de Zuid-Afrikaanse dichteres Elisabeth Eybers: "Jy het my as drenkeling ‘herken’. Laat my in godsnaam sink nie." Maar Van Geels toenmalige levenspartner Thérèse Cornips voelde zich bedreigd door de verliefde Eybers. Schrijnende brieven, gered uit de brand.’ – de Volkskrant

‘De kans dat een kunstenaar na zijn dood opnieuw wordt ontdekt, terwijl hij bij leven en welzijn nauwelijks brede bekendheid genoot, is ronduit te verwaarlozen. Maar in geval van Chris van Geel is een wederopstandig allerminst uitgesloten.’ – Lees Joep van Ruiten, redacteur kunst en cultuur bij Dagblad van het Noorden op zijn weblog Woest en Ledig

Van Geel-tentoonstelling in Museum Kranenburgh in Bergen, N-H (12 april t/m 2 augustus 2009)

‘Veel mensen kopen dat nummer van ‘De Parelduiker’, lezen dat thuis en komen dan de tentoonstelling nogmaals bekijken. Het lijkt dus een goede tip om dat nummer éérst te lezen.’ – Schrijversinfo

Ook De Papieren Man besteedt aandacht aan De Parelduiker.

Kijk hier op de website van Elly de Waard

Meld je aan als abonnee van De Parelduiker en ontvang de verzamelde verhalen van Konstantin Paustovski of het Oorlogsdagboek 1940-1945 van Hanny Michaelis.

Het interessantste literaire tijdschrift van Nederland

Bert van Weenen