Over dit hoofdstuk/artikel

auteurs


landen


5
Vertaling van Langs lijnen van geleidelijkheid.
1
Vertaling van Noodlot.
2
Anatole France, die in 1921 de Nobelprijs voor literatuur had gekregen.
3
Vertaling van Antiek toerisme.
4
Stephen McKenna (1888-1967), Engelse romanschrijver. In juni 1921 raakte hij tijdens Couperus’ bezoek aan Londen bevriend met hem. McKenna publiceerde in 1922 een biografie van Couperus? Engelse vertaler, Alexander Teixeira de Mattos.
6
Vertaling van Oostwaarts (1923).

Over dit hoofdstuk/artikel

auteurs


1
In Nederland werd het schrijverschap van Walraven eerst echt erkend na de (postume) uitgave in 1966 van zijn brieven aan familieleden en vrienden. Voor zijn leven en werk, zie Frank Okker, Dirksland tussen de doerians. Een biografie van Willem Walraven (Amsterdam 2000).
2
De aanleiding tot dit portret vormde de verschijning van Henri van Boovens biografie Leven en werken van Louis Couperus (Velsen 1933).
3
M.C. [W. Walraven], ?Louis Couperus?. In: De Indische Courant, 3 februari 1934.
4
Walraven woonde op Oost-Java omdat het kantoor van De Indische Courant in Soerabaja gevestigd was. Aangezien hij ernstig leed onder de hitte, koos hij zijn woning in de buurt van de hoger gelegen en dus koelere stad Malang.
5
W. Walraven, Brieven. Aan familie en vrienden 1919-1941 (Amsterdam 19922), pp. 52, 138, 183-184, 218, 315, 324 en 913-915. Dirksland tussen de doerians, 173-177.
6
Walraven, ?Louis Couperus?.
7
Frank Okker, ?Twaalf stemmen voor ?die soosjelist??. In: NRC Handelsblad, 6 mei 1998.
8
M.C. [W. Walraven], ?Boeken. Metamorfoze?. In: De Indische Courant, 18 mei 1935.
9
?Louis Couperus?.
10
Bij zijn vriendschap met Du Perron benadrukte hij ook dat de schrijver een man ?zonder een enkele bevoegdheid? was. Zelf bezat Walraven wel degelijk een diploma, want hij legde in mei 1906 met succes zijn examen voor het praktijkdiploma boekhouden af. M.C. [W. Walraven], ?De Preanger xi?. In: De Indische Courant, 1 augustus 1939. ?Louis Couperus?. Dirksland tussen de doerians, pp. 32, 189 en 224.
11
Walraven, ?Boeken. Metamorfoze?. Fr?d?ric Bastet, Louis Couperus. Een biografie (Amsterdam 1987), pp. 175-180 en 194-197. Louis Couperus, Metamorfose (Wageningen 19748), p. 277-281.
12
Louis Couperus, De stille kracht (Utrecht/Antwerpen 1989), pp. 137-138. Zie ook Louis Couperus, Oostwaarts (Amsterdam/Antwerpen 1992).
13
W. Walraven, ?Op de grens?. In: De Fakkel 1, no 11 (oktober 1941), p. 919.
14
Een witte hadji is, volgens de Javanen, een spook dat onheil brengt.
15
Dirksland tussen de doerians, pp. 141-146. Walraven, Brieven, pp. 165 en 731-732.

Over dit hoofdstuk/artikel

auteurs


landen


1
Algemeen Handelsblad van dinsdag 16 december 1913. Avondblad, Tweede Blad, p. 6.
2
Louis Couperus, ?Bladen uit mijn dagboek lxxxxviii. De Gioconda, Futuristen en vreemdelingen?, in: Het Vaderland van 3 januari 1914, Eerste Avondblad A, p. 1-2. Volledige werken, deel 27: Van en over mijzelf en anderen (Utrecht/Antwerpen 1989), p. 382-389. Citaat op p. 385-386.
3
Esposizione Futurista di Lacerba (30 november 1913-18 februari 1914), met werken van Balla, Boccioni, Carr?, Russolo, Severini en Soffici. Verslag van zijn bezoek aan de expositie deed Couperus in ?Bladen uit mijn dagboek C. Sentimentalisme tegen futurisme?, in: Het Vaderland van 17 januari 1914, Eerste Avondblad A, p. 1-2. Volledige werken, op. cit. (noot 2), p. 390-395.
4
Fr?d?ric Bastet, Louis Couperus. Een biografie (Amsterdam 1987), p. 364 vlg.
5
Marijke Stapert-Eggen, ??De Waarheid, die ik haat?. Op zoek naar Couperus’ vriend Jan?, in: De Parelduiker, jrg. 1, nr. 2, mei 1996, p. 19-25.
6
De agenda’s van Maurits Wagenvoort bevinden zich in de Collectie Wagenvoort (sign. W154), doos 2491/8, Letterkundig Museum, Den Haag.
7
Louis Couperus, ?Legenden van de Blauwe Kust VI?, in: Het Vaderland van 26 februari 1910, Eerste Avondblad A, p. 1. Volledige werken, op. cit. (noot 2), p. 166-171.
8
Louis Couperus, ?De Hollanders in het Glaspalast?, in: Het Vaderland van 9 augustus 1913, Eerste Avondblad A, p. 1-2. Volledige werken, deel 35: Van en over alles en iedereen (Utrecht/Antwerpen 1990), p. 428-434. Citaat op p. 428. De xi. Internationalen Kunstausstellung was te zien van 1 juni tot eind oktober 1913 in K?nigl. Glaspalast M?nchen.
9
Bastet, op. cit. (noot 4), p. 451.
10
Agenda 1913 (noot 6). Bastet, op. cit. (noot 4), p. 455, neemt op gezag van Couperus voetstoots aan dat Wagenvoort in oktober 1913 op het punt stond Florence te verlaten.
11
Bastet, op. cit. (noot 4), p. 454.
12
Louis Couperus, ?Bladen uit mijn dagboek lxxxxvii. Jan en Florence?, in: Het Vaderland van 27 december 1913, Eerste Avondblad A, p. 1-2. Volledige werken, op. cit. (noot 2), p. 367-374. Citaten op p. 371.
13
Maurits Wagenvoort, ?Florence, de ?beminnelijke stad??, in: Buiten. Ge?llustreerd Weekblad aan het Buitenleven gewijd, jrg. 7, nr. 41, 11 oktober 1913, p. 490-494. Citaat op p. 494. Blijkens een notitie in zijn agenda (noot 6) voltooide Wagenvoort dit artikel op 15 mei 1913.
14
?Dragers der toekomst?, in: Het Nieuws van den Dag van 4 september 1912, Eerste Blad, p. 1. Wagenvoort schreef dit artikel naar aanleiding van de futuristententoonstelling in Kunstzaal De Roos in Amsterdam (29 augustus – 22 september 1912).
15
Maurits Wagenvoort, ?De rommelpot van het algemeen stemrecht?, in: De Nieuwe Courant van dinsdag 28 oktober 1913, Tweede Avondblad. ?Programma Politico Futurista? verscheen in Lacerba, jrg. 1, nr. 20, 15 oktober 1913.
16
Couperus, op. cit. (noot 2), p. 386.
17
Een van die kennissen was de voormalige consulgeneraal der Nederlanden in Genua, H.C.F. Hennig. Brief van Hennig aan Wagenvoort, d.d. 30 mei 1915. Collectie Wagenvoort (noot 6), doos 2489/5 (map H). Over de futuristen publiceerde Wagenvoort in De Nieuwe Courant onder meer ?De Italiaansche futuristen? (30 juli en 25 september 1914) en ?De Italiaansche dichters en de oorlog? (31 oktober 1916).
18
Maurits Wagenvoort, ?Het futurisme als hervorming?, in: Haagsche Post, jrg. 2, nr. 57, 30 januari 1915, p. 9 en nr. 58, 6 februari 1915, p. 8.
19
Maurits Wagenvoort, ?De aanval op de schatkist?, in: De Nieuwe Courant van dinsdag 14 april 1914, Tweede Avondblad.
20
Carel Scharten, ?Een avond in Florence?, in: De Telegraaf van woensdag 7 februari 1917, Avondblad, Derde Blad, p. 9. Ook in: Kroniek der Nederlandsche letteren 1916 (Amsterdam 1917), p. 202-209. Citaat op p. 204-205. Scharten beschrijft een optreden van de futuristen Papini, Soffici en Palazzeschi in Teatro Apollo in Florence. Ik heb over dit optreden echter geen gegevens kunnen achterhalen.
21
Ibidem. Het woord ?apache? werd begin twintigste eeuw in verschillende talen, waaronder het Frans en Nederlands, gehanteerd als synoniem voor ?gangster?.
22
?Wij hebben van morgen met Papini kennis gemaakt. Hij is met Maurits Wagenvoort bij Gilli gekomen om onze kennis te maken. Hij ziet er heelemaal niet uit als een weerwolf, die naar alle vreemdelingen bijt.? Louis Couperus, ?Bladen uit mijn dagboek. Tweede honderdtal iv. Korte notities?, in: Het Vaderland van 28 februari 1914, Eerste Avondblad A, p. 1. Volledige werken, op. cit. (noot 2), p. 415-416. Agenda 1914 (noot 6).
23
Louis Couperus, ?Bladen uit mijn dagboek. Tweede honderdtal iii. Un uomo finito?, in: Het Vaderland van 14 februari 1914, Eerste Avondblad A, p. 1. Volledige werken, op. cit (noot 2), p. 408-413.
24
?Wagenvoord [sic!] pubblica in De Nieuwe Courant (giornale dell’Aja) ?Kunstleven in Itali?? (vita artistica italiana) (serata del Verdi; futurismo in generale; favorevole)?, in: Lacerba, jrg. 2, nr. 1, 1 januari 1914, p. 15.
25
?Het Futurisme, de kunst der toekomst. Dramatisch tooneel in vele bedrijven?, in: Nieuwe Rotterdamsche Courant van zaterdag 15 maart 1913, Avondblad B, p. 1.
26
Wagenvoort, op. cit. (noot 17).
27
Agenda 1914 (noot 6). In de aantekeningen komen verder de namen voor van Tavolato, Boccioni, Papini en de futuriste Valentine de Saint-Point. Wagenvoort schreef de roman tussen 16 maart en 24 augustus 1915. Notitie in Agenda 1915 (noot 6).
28
De schuilnamen van de andere futuristen zijn: Anselmo de Anselmis (Tavolato), Adolfo di Brusa (Soffici), Peppino Mazzini (Boccioni), Orazio di Bello (Luigi Russolo), Lorenzo Carodi (Cangiullo).
29
Besprekingen verschenen in: De Amsterdammer van 20 december 1916 (H. Salomonson); Het Vaderland van 6 januari 1917 Av. (Henri Borel); De Telegraaf van 7 februari 1917 Av. (Carel Scharten); Algemeen Handelsblad van 28 februari 1917 Av. (Is. Querido); De Nieuwe Courant van 21 maart 1917 Ocht. (Frits Lapidoth); Den Gulden Winckel van 15 april 1917 (Andr? de Ridder); Minerva van 25 juni 1917; Elsevier’s Ge?llustreerd Maandschrift van juni 1917 (Herman Robbers); Stemmen des Tijds van oktober 1917 (Dirk Breebaart).
30
Gerrit Komrij, ?Futurisme op pantoffels?, in: Verzonken boeken (Amsterdam 1986), p. 70-76. Onder de titel ?La canzona la piu stupida? eerder verschenen in Vrij Nederland van 22 maart 1980.
31
Andr? de Ridder, in Den Gulden Winckel, jg. 16 (1917), nr. 4 (15 april), p. 58-59.
32
Maurits Wagenvoort, Het koffiehuis met de roode buisjes (Amsterdam 1916), p. 36-42.
33
Maurits Wagenvoort, De vrijheidzoeker. Roman van het werkelijke leven (Amsterdam 1930), p. 315-316.
34
Maurits Wagenvoort, ?Fragment uit: Het koffiehuis met de roode buisjes. H.J.W. Becht. 1916, in: De vergetenen. Een bundel prozafragmenten bijeengebracht en ingeleid door dr. Victor E. van Vriesland (Amsterdam/Antwerpen 1955), p. 76-82.

Over dit hoofdstuk/artikel

titels


auteurs


1
Mieke Bernink, Fons Rademakers. Sc?nes uit leven en werk. Abcoude 2003, p. 95. Algemene informatie over leven en werk van Fons Rademakers is, tenzij anders vermeld, ontleend aan dit boek.
2
Bernink, Fons Rademakers, p. 93-95.
3
Fons Rademakers aan het bestuur van het Productiefonds voor Nederlandse Films, 11 november 1963, origineel in archief Stichting Productiefonds voor Nederlandse Films. Dit archief en het archief van Rademakers zijn ondergebracht bij Eye Filminstituut Nederland.
4
Bestuur van de Stichting Productiefonds voor Nederlandse Films aan Rademakers, 29 november 1963, origineel in archief-Rademakers.
5
Huurcontract, gedateerd 18 november 1963, in archief-Rademakers.
6
Mededeling Lili Rademakers-Veenman (e-mail van 25 februari 2013).
7
Rademakers aan Uitgeverij L.J. Veen, 11 december 1963, doorslag in archief-Rademakers.
8
De biografie op de website van het Studie- en Documentatiecentrum Hugo Claus (http://www.clauscentrum.be) vermeldt: ?Van december 1963 tot maart 1964 verblijft het gezin te Blaricum waar de auteur werkt aan de vertaling van Shakespeares Henry V en van Christian Dietrich Grabbes Scherz, Satire, Ironie und tiefere Bedeutung, en (met Fons Rademakers) aan de voorbereiding van de film De stille kracht. Geen van deze projecten wordt gerealiseerd.?
9
J.H.W. Veenstra, ?Op bezoek bij Hugo Claus in Blaricum?. In: Vrij Nederland, 29 februari 1964.
10
Ongedateerd vel in archief-Rademakers.
11
J.W., ?Hugo Claus beschuldigd van letterdieverij en klaar om K.N.S.-Gent te leiden?. In: Het Laatste Nieuws, 19 maart 1964.
12
Hans Wierenga, ?Hugo Claus en ?het onbehagen??. In: Trouw, 20 november 1965.
13
Bernink, Fons Rademakers, p. 114.
14
Gerard Reve, Brieven van een aardappeleter. Amsterdam/Antwerpen 1993, p. 54.
15
Gerard Reve, Brieven aan Josine M. 1959-1982, Amsterdam 1982, p. 78. Zie ook Nop Maas, Gerard Reve. Kroniek van een schuldig leven 2. De ?De rampjaren? (1962-1975). Amsterdam 2010, p. 121.
16
Rademakers aan J.[E.] Schaap, 22 december 1963, doorslag in archief-Rademakers.
17
J.E. Schaap aan Rademakers, 28 december 1963, origineel in archief-Rademakers. Eline Vere (1889) is weliswaar een roman van Couperus, maar heeft een louter Haags decor.
18
J.E. Schaap aan Rademakers, 10 januari 1964, origineel in archief-Rademakers.
19
Rademakers aan J.E. Schaap, 16 januari 1964, doorslag in archief-Rademakers.
20
Rademakers aan Emile van Konijnenburg, 20 januari 1964, doorslag in archief-Rademakers.
21
Bernink, Fons Rademakers, p. 63.
22
Rademakers aan Gerard van het Reve, 20 januari 1964, doorslag in archief-Rademakers.
23
Bernink, Fons Rademakers, p. 63-65. Reve-biograaf Nop Maas citeert niet uit de originele brief maar formuleert, verwijzend naar Bernink, dat Reve de opdracht uiteindelijk teruggaf. Bernink citeert ruimhartig uit de brieven van Reve, maar geeft een onvolledige en deels onjuiste reconstructie van de voorbereidingen voor de verfilming van De stille kracht (p. 63, 65, 107-108).
24
Rademakers aan J.E. Schaap, 24 januari 1964, doorslag in archief-Rademakers.
25
J.E. Schaap aan Rademakers, 5 februari 1964, origineel in archief-Rademakers.
26
J.E. Schaap aan Rademakers, 27 februari 1964, origineel in archief-Rademakers.
27
Rademakers aan het Bestuur van het Productiefonds voor Nederlandse Films, 2 maart 1964, doorslag in archief-Rademakers; J.G.J. Bosman (secretaris Productiefonds voor Nederlandse Films) aan Rademakers, 3 maart 1964, origineel in archief-Rademakers.
28
Hugo Claus en Fons Rademakers, Scenario van De stille kracht in Archief Stichting Productiefonds voor Nederlandse Films. Het zijn doorslagen van een typoscript met een omvang van zestig vellen. Aanvankelijk bevond zich nog een tweede exemplaar in het archief, maar volgens een notitie uit 1987 werd dit uitgeleend aan filmproducent Matthijs van Heijningen.
29
Bernink, Fons Rademakers, p. 86-87.
30
Rademakers aan Frans van Mechelen (Minister van Nederlandse Cultuur in Belgi?), 9 mei 1971, doorslag in archief-Rademakers.
31
Frans van Mechelen (Minister van Nederlandse Cultuur in Belgi?) aan Rademakers, 11 juni 1971, origineel in archief-Rademakers.
32
Rademakers aan Frans van Mechelen (Minister van 21 Nederlandse Cultuur in Belgi?), 1 augustus 1971, doorslag in archief-Rademakers.
33
Rademakers aan Paul Collet (Showking), 1 augustus 1971, doorslag in archief-Rademakers.
34
Rademakers aan R. van den Berg (Nederlandse ambassade in Jakarta), 1 augustus 1971, doorslag in archief-Rademakers.
35
Willem Frederik Hermans aan Rademakers, 3 augustus 1971, origineel in archief-Rademakers.
36
?coproductie-contract? voor De Stille Kracht, ongedateerd, doorslag[?] in archief-Rademakers.
37
Dorothee Verdaasdonk, ?W.F. Hermans ?Een fantasie waar geen romancier tegenop kan? (interview)?. In: Fons Rademakers, Literatuur als film. Utrecht 1984, p. 10. Zie ook Rob Delvigne, ?Hermans’s scenario’s?. In: Literatuur. Tweemaandelijks tijdschrift over Nederlandse letterkunde, jaargang 14 (1997), afl. 1 (jan./febr.), p. 13-19.
38
[W.A.M. de Moor], ?Willem Frederik Hermans pakt uitgever aan?. In: Amersfoortsche Courant, 12 februari 1962.
39
Verdaasdonk, ?W.F. Hermans ?Een fantasie waar geen romancier tegenop kan? (interview)?, p. 10.
40
Willem Frederik Hermans, ?Open brief?. In: Skoop 1 (1963) 4 (oktober), p. 9-15.
41
Hermans, ?Open brief?, p. 9-15.
42
Annemiek Neefjes, ?De achterblijvers lijken verweesd. Hij gaf het gevoel dat Nederlandse literatuur groot kan zijn?. In: Vrij Nederland, 6 mei 1995.
43
Arjen Schreuder. ?Schrijven is verbluffen?. In: NRC Handelsblad, 23 oktober 1987.
44
Rademakers aan Paul Collet (Showking), 8 september 1971, doorslag in archief-Rademakers.
45
W.F. Hermans, ?De stille kracht. Een scenario naar de gelijknamige roman van Louis Couperus. Synopsis?, origineel in archief-Rademakers.
46
Rademakers aan Willem Frederik Hermans, 20 september 1971, origineel in archief-Hermans.
47
Datum van inlevering wordt genoemd in brief Willem Frederik Hermans aan ?Directie Fons Rademakers? Productie BV’, 12 juni 1973, origineel in archief-Rademakers.
48
Jan de Vries, ?Kulturele betrekkingen tussen Indonesi? en Nederland?. In: Ons Erfdeel 15-1 (1972), p. 131-132, citaat op p. 131.
49
Rademakers aan [H.] Djohardin (?Departement Van Voorlichting Republiek Indonesia[,] Direktoraat Generaal Radio-TV-Film[,] Direkteur Film?), 14 oktober 1971, doorslag in archief-Rademakers.
50
H. Djohardin (?Departement Van Voorlichting Republiek Indonesia[,] Direktoraat Generaal Radio-TV-Film[,] Direkteur Film?) aan Rademakers, 23 oktober 1971, origineel in archief-Rademakers.
51
Fons Rademakers, ?Rapport voor het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, Afdeling Internationale Betrekkingen, betreffende mijn reis naar Indonesi? van 5-10-1971 tot 26-10-1971.? 27 december 1971, doorslagen in archief-Rademakers.
52
Rademakers aan het bestuur van het Productiefonds voor Nederlandse Films, 14 november 1971, doorslag in archief-Rademakers.
53
Het bestuur van de Stichting Productiefonds voor Nederlandse Films aan Rademakers, 17 december 1971, origineel in archief-Rademakers.
54
Brief van Rademakers aan Frans van Mechelen (Minister van Nederlandse Cultuur in Belgi?), 12 februari 1972, doorslag in archief-Rademakers. In de documentaire Fons Rademakers of: Hoe een zondagskind de Nederlandse film uitvond (2003) van Harry Hosman zegt Rademakers: ?Ik ben niet vies van een leugentje.? Vergelijk ook Bernink, Fons Rademakers, p. 114: ?Net als ik?, zegt Rademakers desgevraagd, ?is Hugo niet bang van een leugentje.?
55
Bernink, Fons Rademakers, p. 81, 89 en 96.
56
Willem Frederik Hermans aan Rademakers, 23 december 1971, origineel in archief-Rademakers.
57
Willem Frederik Hermans aan ?Directie Fons Rademakers? Productie BV’, 12 juni 1973, origineel in archief-Rademakers. Het scenario van Hermans is niet teruggevonden in het archief-Rademakers, noch in dat van Hermans.
58
Wilbert Smulders, ??Als een kei in je ziel?. Een vraaggesprek met Willem Frederik Hermans?. In: Wilbert Smulders (red.), Verboden toegang. Essays over het werk van Willem Frederik Hermans gevolgd door een vraaggesprek met de schrijver. Amsterdam 1989, p. 239-240.
59
Willem Frederik Hermans, Dinky Toys. Amsterdam 1988; nu in: id. Volledige Werken, deel 11. Amsterdam 2008, p. 851.
60
Remco Meijer, ?W.F. Hermans? [interview]. In: Remco Meijer, Oostindisch doof. Het Nederlandse debat over de dekolonisatie van Indonesi?. Amsterdam 1995, p. 46.
61
Bernink, Fons Rademakers, p. 95.
62
De verfilming werd op 28-8-2010 op de site van producent Fu Works (www.fuworks.nl) aangekondigd. Onder de titel ?Paul Verhoeven werkt aan drie nieuwe films? meldt de Volkskrant op 27 maart 2013 op haar site: ?De financiering van De stille kracht is nog niet rond en het is dan ook nog niet zeker of het project doorgaat.?

Over dit hoofdstuk/artikel

titels


auteurs


1
Mieke Bernink, Fons Rademakers. Sc?nes uit leven en werk. Abcoude 2003, p. 95. Algemene informatie over leven en werk van Fons Rademakers is, tenzij anders vermeld, ontleend aan dit boek.
2
Bernink, Fons Rademakers, p. 93-95.
3
Fons Rademakers aan het bestuur van het Productiefonds voor Nederlandse Films, 11 november 1963, origineel in archief Stichting Productiefonds voor Nederlandse Films. Dit archief en het archief van Rademakers zijn ondergebracht bij Eye Filminstituut Nederland.
4
Bestuur van de Stichting Productiefonds voor Nederlandse Films aan Rademakers, 29 november 1963, origineel in archief-Rademakers.
5
Huurcontract, gedateerd 18 november 1963, in archief-Rademakers.
6
Mededeling Lili Rademakers-Veenman (e-mail van 25 februari 2013).
7
Rademakers aan Uitgeverij L.J. Veen, 11 december 1963, doorslag in archief-Rademakers.
8
De biografie op de website van het Studie- en Documentatiecentrum Hugo Claus (http://www.clauscentrum.be) vermeldt: ?Van december 1963 tot maart 1964 verblijft het gezin te Blaricum waar de auteur werkt aan de vertaling van Shakespeares Henry V en van Christian Dietrich Grabbes Scherz, Satire, Ironie und tiefere Bedeutung, en (met Fons Rademakers) aan de voorbereiding van de film De stille kracht. Geen van deze projecten wordt gerealiseerd.?
9
J.H.W. Veenstra, ?Op bezoek bij Hugo Claus in Blaricum?. In: Vrij Nederland, 29 februari 1964.
10
Ongedateerd vel in archief-Rademakers.
11
J.W., ?Hugo Claus beschuldigd van letterdieverij en klaar om K.N.S.-Gent te leiden?. In: Het Laatste Nieuws, 19 maart 1964.
12
Hans Wierenga, ?Hugo Claus en ?het onbehagen??. In: Trouw, 20 november 1965.
13
Bernink, Fons Rademakers, p. 114.
14
Gerard Reve, Brieven van een aardappeleter. Amsterdam/Antwerpen 1993, p. 54.
15
Gerard Reve, Brieven aan Josine M. 1959-1982, Amsterdam 1982, p. 78. Zie ook Nop Maas, Gerard Reve. Kroniek van een schuldig leven 2. De ?De rampjaren? (1962-1975). Amsterdam 2010, p. 121.
16
Rademakers aan J.[E.] Schaap, 22 december 1963, doorslag in archief-Rademakers.
17
J.E. Schaap aan Rademakers, 28 december 1963, origineel in archief-Rademakers. Eline Vere (1889) is weliswaar een roman van Couperus, maar heeft een louter Haags decor.
18
J.E. Schaap aan Rademakers, 10 januari 1964, origineel in archief-Rademakers.
19
Rademakers aan J.E. Schaap, 16 januari 1964, doorslag in archief-Rademakers.
20
Rademakers aan Emile van Konijnenburg, 20 januari 1964, doorslag in archief-Rademakers.
21
Bernink, Fons Rademakers, p. 63.
22
Rademakers aan Gerard van het Reve, 20 januari 1964, doorslag in archief-Rademakers.
23
Bernink, Fons Rademakers, p. 63-65. Reve-biograaf Nop Maas citeert niet uit de originele brief maar formuleert, verwijzend naar Bernink, dat Reve de opdracht uiteindelijk teruggaf. Bernink citeert ruimhartig uit de brieven van Reve, maar geeft een onvolledige en deels onjuiste reconstructie van de voorbereidingen voor de verfilming van De stille kracht (p. 63, 65, 107-108).
24
Rademakers aan J.E. Schaap, 24 januari 1964, doorslag in archief-Rademakers.
25
J.E. Schaap aan Rademakers, 5 februari 1964, origineel in archief-Rademakers.
26
J.E. Schaap aan Rademakers, 27 februari 1964, origineel in archief-Rademakers.
27
Rademakers aan het Bestuur van het Productiefonds voor Nederlandse Films, 2 maart 1964, doorslag in archief-Rademakers; J.G.J. Bosman (secretaris Productiefonds voor Nederlandse Films) aan Rademakers, 3 maart 1964, origineel in archief-Rademakers.
28
Hugo Claus en Fons Rademakers, Scenario van De stille kracht in Archief Stichting Productiefonds voor Nederlandse Films. Het zijn doorslagen van een typoscript met een omvang van zestig vellen. Aanvankelijk bevond zich nog een tweede exemplaar in het archief, maar volgens een notitie uit 1987 werd dit uitgeleend aan filmproducent Matthijs van Heijningen.
29
Bernink, Fons Rademakers, p. 86-87.
30
Rademakers aan Frans van Mechelen (Minister van Nederlandse Cultuur in Belgi?), 9 mei 1971, doorslag in archief-Rademakers.
31
Frans van Mechelen (Minister van Nederlandse Cultuur in Belgi?) aan Rademakers, 11 juni 1971, origineel in archief-Rademakers.
32
Rademakers aan Frans van Mechelen (Minister van 21 Nederlandse Cultuur in Belgi?), 1 augustus 1971, doorslag in archief-Rademakers.
33
Rademakers aan Paul Collet (Showking), 1 augustus 1971, doorslag in archief-Rademakers.
34
Rademakers aan R. van den Berg (Nederlandse ambassade in Jakarta), 1 augustus 1971, doorslag in archief-Rademakers.
35
Willem Frederik Hermans aan Rademakers, 3 augustus 1971, origineel in archief-Rademakers.
36
?coproductie-contract? voor De Stille Kracht, ongedateerd, doorslag[?] in archief-Rademakers.
37
Dorothee Verdaasdonk, ?W.F. Hermans ?Een fantasie waar geen romancier tegenop kan? (interview)?. In: Fons Rademakers, Literatuur als film. Utrecht 1984, p. 10. Zie ook Rob Delvigne, ?Hermans’s scenario’s?. In: Literatuur. Tweemaandelijks tijdschrift over Nederlandse letterkunde, jaargang 14 (1997), afl. 1 (jan./febr.), p. 13-19.
38
[W.A.M. de Moor], ?Willem Frederik Hermans pakt uitgever aan?. In: Amersfoortsche Courant, 12 februari 1962.
39
Verdaasdonk, ?W.F. Hermans ?Een fantasie waar geen romancier tegenop kan? (interview)?, p. 10.
40
Willem Frederik Hermans, ?Open brief?. In: Skoop 1 (1963) 4 (oktober), p. 9-15.
41
Hermans, ?Open brief?, p. 9-15.
42
Annemiek Neefjes, ?De achterblijvers lijken verweesd. Hij gaf het gevoel dat Nederlandse literatuur groot kan zijn?. In: Vrij Nederland, 6 mei 1995.
43
Arjen Schreuder. ?Schrijven is verbluffen?. In: NRC Handelsblad, 23 oktober 1987.
44
Rademakers aan Paul Collet (Showking), 8 september 1971, doorslag in archief-Rademakers.
45
W.F. Hermans, ?De stille kracht. Een scenario naar de gelijknamige roman van Louis Couperus. Synopsis?, origineel in archief-Rademakers.
46
Rademakers aan Willem Frederik Hermans, 20 september 1971, origineel in archief-Hermans.
47
Datum van inlevering wordt genoemd in brief Willem Frederik Hermans aan ?Directie Fons Rademakers? Productie BV’, 12 juni 1973, origineel in archief-Rademakers.
48
Jan de Vries, ?Kulturele betrekkingen tussen Indonesi? en Nederland?. In: Ons Erfdeel 15-1 (1972), p. 131-132, citaat op p. 131.
49
Rademakers aan [H.] Djohardin (?Departement Van Voorlichting Republiek Indonesia[,] Direktoraat Generaal Radio-TV-Film[,] Direkteur Film?), 14 oktober 1971, doorslag in archief-Rademakers.
50
H. Djohardin (?Departement Van Voorlichting Republiek Indonesia[,] Direktoraat Generaal Radio-TV-Film[,] Direkteur Film?) aan Rademakers, 23 oktober 1971, origineel in archief-Rademakers.
51
Fons Rademakers, ?Rapport voor het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, Afdeling Internationale Betrekkingen, betreffende mijn reis naar Indonesi? van 5-10-1971 tot 26-10-1971.? 27 december 1971, doorslagen in archief-Rademakers.
52
Rademakers aan het bestuur van het Productiefonds voor Nederlandse Films, 14 november 1971, doorslag in archief-Rademakers.
53
Het bestuur van de Stichting Productiefonds voor Nederlandse Films aan Rademakers, 17 december 1971, origineel in archief-Rademakers.
54
Brief van Rademakers aan Frans van Mechelen (Minister van Nederlandse Cultuur in Belgi?), 12 februari 1972, doorslag in archief-Rademakers. In de documentaire Fons Rademakers of: Hoe een zondagskind de Nederlandse film uitvond (2003) van Harry Hosman zegt Rademakers: ?Ik ben niet vies van een leugentje.? Vergelijk ook Bernink, Fons Rademakers, p. 114: ?Net als ik?, zegt Rademakers desgevraagd, ?is Hugo niet bang van een leugentje.?
55
Bernink, Fons Rademakers, p. 81, 89 en 96.
56
Willem Frederik Hermans aan Rademakers, 23 december 1971, origineel in archief-Rademakers.
57
Willem Frederik Hermans aan ?Directie Fons Rademakers? Productie BV’, 12 juni 1973, origineel in archief-Rademakers. Het scenario van Hermans is niet teruggevonden in het archief-Rademakers, noch in dat van Hermans.
58
Wilbert Smulders, ??Als een kei in je ziel?. Een vraaggesprek met Willem Frederik Hermans?. In: Wilbert Smulders (red.), Verboden toegang. Essays over het werk van Willem Frederik Hermans gevolgd door een vraaggesprek met de schrijver. Amsterdam 1989, p. 239-240.
59
Willem Frederik Hermans, Dinky Toys. Amsterdam 1988; nu in: id. Volledige Werken, deel 11. Amsterdam 2008, p. 851.
60
Remco Meijer, ?W.F. Hermans? [interview]. In: Remco Meijer, Oostindisch doof. Het Nederlandse debat over de dekolonisatie van Indonesi?. Amsterdam 1995, p. 46.
61
Bernink, Fons Rademakers, p. 95.
62
De verfilming werd op 28-8-2010 op de site van producent Fu Works (www.fuworks.nl) aangekondigd. Onder de titel ?Paul Verhoeven werkt aan drie nieuwe films? meldt de Volkskrant op 27 maart 2013 op haar site: ?De financiering van De stille kracht is nog niet rond en het is dan ook nog niet zeker of het project doorgaat.?

Over dit hoofdstuk/artikel

auteurs


plaatsen


1
F.B. Hotz, Het werk, 1 (Amsterdam 1997), p. 671.
2
Zie Aleid Truyens, Geluk kun je alleen schilderen. F.B. Hotz: het leven (Amsterdam 2011), p. 547.
3
Ibid., p. 43.
4
Jan Wolkers, De schuimspaan van de tijd. Verzamelde essays (Amsterdam 2001), p. 290-291.
5
A.W. Kist, Oud-Poelgeest: een legende uit 1952 (Oegstgeest 1952), p. 3.
6
Hans van Straten, Hermans: zijn tijd, zijn werk, zijn leven (Soesterberg 1999), p. 233.
7
Ibid., p. 224.
8
Zie Aad Meinderts, Henk Spaan en Erna Staal (red.), Literatuur met een doel. Schrijvers over voetbal (Amsterdam 2000), p. 30-31.
9
Kees Schuyt, Het spoor terug. J.B. Charles / W.H. Nagel 1910-1983 (Amsterdam 2010), p. 518.
10
Joris van Casteren, In de schaduw van de Parnassus. Gesprekken met vergeten dichters (Amsterdam 2002), p. 72-73.
11
Zie V. Korn, ?In memoriam Henri Titus Damst?, 28 Jan. 1874 – 6 Jan. 1955?, Bijdragen tot de Taal-, Land- en Volkenkunde 111 (1955), no. 2, Leiden, p. 113-136.
12
E. du Perron, Brieven, 8 (Amsterdam 1984), p. 525.
13
Ibid., p. 583.
14
Kees Snoek, E. du Perron: het leven van een smalle mens (Amsterdam 2005), p. 981.
15
E. du Perron, Brieven, 8, p. 593.
16
Zie Freek Lugt, ?Het chauffeursgraf?, Over Oegstgeest 24 (2012), No. 1, p. 22-24.
17
Jan Wolkers, De schuimspaan van de tijd, p. 323.
18
Ibid, p. 325.
19
Jan Wolkers, Terug naar Oegstgeest (Amsterdam 19669), p. 52.
20
Hella S. Haasse, Zelfportret als legkaart (Amsterdam 1954?), p. 177-178.
21
IJdo’s Adresboek voor Leiden 20 (1940-1941), p. 474
22
Hella S. Haasse, Zelfportret als legkaart, p. 178.
23
Jan Wolkers, Terug naar Oegstgeest, p. 181.
24
Jan Wolkers, De schuimspaan van de tijd, p. 456.
25
F.B. Hotz, Het werk, 2 (Amsterdam 1997), p. 271.
26
F.B. Hotz, Het werk, 1, p. 287.
27
Fr?d?ric Bastet, De grote wandeling (Schoorl 2005), p. 97.
28
Ibid., p. 99.
29
Zie Ren? de Groot, ?Uit het dagboek van een Oegstgeester kroegganger?, Over Oegstgeest (Gratis jubileumnummer), maart 2012, p. 14.
30
Maarten ’t Hart, Verlovingstijd. Roman (Amsterdam 2009), p. 255.
31
Jan Wolkers, Terug naar Oegstgeest, p. 223.
32
Ibid., p. 59.