Over het gehele werk

auteurs


Over dit hoofdstuk/artikel

auteurs


illustratoren


Over het gehele werk

auteurs


Over dit hoofdstuk/artikel

auteurs


Over het gehele werk

auteurs


Over dit hoofdstuk/artikel

auteurs


1
Over deze uitspraak zei Lehmann tegen Arjan Peters in ?Alles wat weerbaar is, is waardeloos?, de Volkskrant 15-12-2000: ?Bloemlezen, had ik indertijd het idee, was een manier om van dichters te profiteren zonder er veel voor te betalen, en in het geval van schoolbloemlezingen zelfs zonder er toestemming voor te vragen. Met mijn gebod hoopte ik een massa-beweging te ontketenen, maar ik had slechts ??n volgeling: Lucebert.?
2
Al tijdens zijn leven bracht Louis Lehmann delen van zijn literaire nalatenschap onder bij het Letterkundig Museum. Zijn weduwe Alida Beekhuis zal de rest ook overdragen. Alle geciteerde brieven zijn aanwezig in het Letterkundig Museum, tenzij anders is aangegeven.
3
D.d. 17-9-1954, citaat van Lehmann in een brief van J.Th. Piek van uitgeverij Nijgh & Van Ditmar aan Pierre H. Dubois.
4
D.d. 24-9-1954, citaat van Lehmann in een brief van Pierre H. Dubois aan J.Th. Piek van uitgeverij Nijgh & Van Ditmar.
5
D.d. 3-11-1943.
6
D.d. 7-10-1942.
7
D.d. 3-11-1943.
8
Muziekdispuut van Minerva, Leidse studentenvereniging.
9
D.d. 13-2-1945 [moet zijn 1946].
10
D.d. 25-11-1970.
11
D.d. 29-7-1952.
12
Ongedateerde brief, De Misanthroop verscheen in 1959.
13
D.d. 14-10-1960.
14
D.d. 11-1-1961.
15
D.d. 10-7-1962.
16
Aan Daamen’s uitgeverij 15-5-1963, vermoedelijk aan Bert Bakker (er staat ?Weledelgeboren Heer?).
17
Ongedateerde brief uit april 1961.
18
D.d. 24-4-1961.
19
D.d. 15-8-1975.
20
D.d. 18-8-1975.
21
D.d. 7-12-1976.
22
Een herdruk van Voor wie dit leest. Proza en po?zie van 1920 tot heden, samengesteld door Kees Fens (1959).
23
D.d. 8-5-1978.
24
D.d. 25-5-1978.
25
Helaas is er bijna geen correspondentie bewaard gebleven tussen Lehmann en De Bezige Bij.
26
Hans Warren, ?Lehmann is terug?, in: Provinciale Zeeuwse Courant, 1-11-1996.
27
Aan Gill Jones-Bradley, 29-10-1997, brief bevindt zich in het archief van Alida Beekhuis.

Over het gehele werk

auteurs


Over dit hoofdstuk/artikel

auteurs


illustratoren


Over het gehele werk

auteurs


Over dit hoofdstuk/artikel

auteurs


1
L.Th. Lehmann, Wat boven kwam (Amsterdam 2006), p. 41.
2
Eric Terduyn, ?Een ontmoeting met Boris Vian?. In: Litterair Paspoort 9 (1954) 74 (februari), p. 29.
3
Ibid.
4
L.Th. Lehmann, [titelloze bespreking]. In: Litterair Paspoort 10 (1955) 84 (februari), p. 46.
5
L.Th. Lehmann, ?De twee Fran?oises?. In: Litterair Paspoort 10 (1955) 87 (mei), p. 102.
6
Ibid., p. 103.
7
Eric Terduyn en L.Th. Lehmann, ?Fran?oise’s Jongste?. In Litterair Paspoort 11 (1956) 96 (april), p. 75.
8
Ibid., 74.
9
Ibid.
10
L.Th. Lehmann, [titelloze bespreking]. In: Litterair Paspoort 10 (1955) 87 (mei), p. 116.
11
L.Th. Lehmann, [titelloze bespreking]. In: Litterair Paspoort 11 (1956) 94 (februari), p. 44. De Windroos was een door de dichter Ad den Besten geredigeerde po?ziereeks, die in eerste instantie werd uitgegeven tussen 1950 en 1972. Lehmann lijkt even te vergeten dat in de reeks ook bundels verschenen van door hem gewaardeerde dichters als C. Buddingh’ en Gerrit Kouwenaar.
12
L.Th. Lehmann, ?Twee brave dichters, een oude vriend en een nieuwe?. In: Litterair Paspoort 11 (1956) 97 (mei), p. 102.
13
L.Th. Lehmann, ?Een mens, genaamd kind?. In: Litterair Paspoort 11 (1956) 99 (augustus), p. 150.
14
Ibid.
15
L.Th. Lehmann, ?Signatuur?. In: Litterair Paspoort 10 (1955) 84 (februari), p. 25.
16
L.Th. Lehmann, ?Wondermeisjes?. In: Litterair Paspoort 15 (1960) 132 (januari), p. 30.
17
Ibid.
18
Ibid.
19
L.Th. Lehmann, Brokken jeugd (Amsterdam 2005). Als ?Fragmenten jeugd? opgenomen in L.Th. Lehmann, Laden ledigen (Amsterdam 2008).
20
?L.Th. Lehmann, ?Naar de duivenscheerders?. In: Litterair Paspoort 12 (1957) 108 (augustus-september), p. 155.
21
L.Th. Lehmann, ?Een eerlijk werkman?. In: Litterair Paspoort 16 (1961) 148 (augustus-september), p. 153.
22
Ibid.
23
Ibid.
24
L.Th. Lehmann, [titelloze bespreking]. In: Litterair Paspoort 25 (1970) 239 (mei), p. 98.
25
L.Th. Lehmann, Who’s who in Whatland (Amsterdam 1963), p. 87.
26
L.Th. Lehmann, ?Bij de dood van Powys?. In: Litterair Paspoort 18 (1963) 166 (mei), p. 101.
27
L.Th. Lehmann, ?Fantasie en verstand?. In: Litterair Paspoort 9 (1954) 78 (juni), p. 143.
28
L.Th. Lehmann, [titelloze bespreking]. In: Litterair Paspoort 28 (1973) 267 (maart), p. 59.
29
L.Th. Lehmann, ?Remember Gandalf (niet het blad)?. In: Litterair Paspoort 25 (1970) 238 (april), p. 62.
30
Ibid., p. 63.
31
K. Lekkerkekker, red., In aanbouw: Letterkundig werk van jongeren (Antwerpen 1988 [1939]), p. 155.
32
Eric Terduyn en L.Th. Lehmann, ?Fran?oise’s Jongste?. In Litterair Paspoort 11 (1956) 96 (april), p. 74.
33
L.Th. Lehmann, ?Over Shena Mackay?. In: Litterair Paspoort 23 (1968) 215 (april), p. 62.
34
L.Th. Lehmann, ?Good morning, little schoolgirl?. In: Litterair Paspoort 21 (1966) 193 (februari), p. 26.
35
Ibid., p. 27.

Over het gehele werk

auteurs


Over dit hoofdstuk/artikel

titels


Over het gehele werk

auteurs


Over dit hoofdstuk/artikel

auteurs


*
29 composities van Lehmann, zoals deze in 1986 in het vpro-programma De muziek van Louis Lehmann ten gehore zijn gebracht, zijn uitgebracht op de cd/dvd De rijpe sterren. Een ode aan Louis Lehmann, m.m.v. Guus Janssen, Sophie van Lier, Libby Houston en Tabe Bas (www.blowpipe.org).

Over het gehele werk

auteurs


Over dit hoofdstuk/artikel

auteurs


1
Gebundeld in Wat zij bedoelen (1965).
2
Laden legen. Een keuze uit hervonden werk (2008). In het interview met Bernlef & Schippers uit Lehmann zijn enthousiaste bewondering voor pop art. Met name voor Peter Blake. Die zou twee jaar later het legendarische hoesontwerp voor Sgt. Pepper’s Lonely Heart’s Club Band maken. Later zou Lehmann de vercommercialisering van het genre bekritiseren in ?Schools puntdicht?: ?Hoe snel werd Popart/ En Opart Shopart.? In de ?Verspreide gedichten? uit Gedichten 1939-1998.
3
De muzikale eruditie, veelvraterij, maar vooral ook de bewonderenswaardige smaak die Lehmann voor de radio tentoonspreidde, blijkt ook uit de rest van zijn oeuvre. Over al die verspreide verwijzingen naar popmuziek wil ik het niet hebben. Ook al ben ik het met hem eens dat Herp Alpert & his Tijuana Brass in niets lijkt op een mariachi-groep, maar sterk op een Beierse L?ndlerkapelle en dat het aanschaffen van een plaat van Dave Clark Five getuigt van slechte smaak.
4
Behalve deze bundels publiceerde Houston: At the mercy (1980), Necessity (1988), A little treachery (1990) en All change (1993).
5
En over de Cubaanse Londenaar Guillermo Cabrera Infante, die begin dat jaar in zijn ballingschap was overleden.
6
In: Composities voor zang en piano (2009; 2e herz. en uitg. dr). Deze en veel andere interessante en belangwekkende lehmanniana danken wij aan Alida Beekhuis en haar onvolprezen uitgeverij De Gouden Reaal. Het gaat om ?Way out west i – iv?, ?Autumn poem? en ?Poverty-Sweet substitute? uit Few poems (1966). ?Poverty-Sweet substitute? is een van de drie ?Liverpool love poems?. Daarnaast heeft Brown ?Me loving a rare girl? opgedragen aan Libby Houston. ?Ambush? is opgedragen aan Mal Dean.
7
De spelling ontleen ik aan de langspeelplaat die dat jaar van het optreden (van twaalf dichters) is uitgebracht. Hoesontwerp: Marijke Koger. In Luxe (1966) heet het gedicht ?Het laatste woord in blues?; in de ?Verspreide gedichten? maakt het deel uit van de suite ?Tripartite suite ? base de jazz? als ?III The ultimate blues?.
8
Uit de ?Verspreide gedichten?. Een lange en gedetailleerde beschrijving van The Fool – inclusief de correcte uitspraak van hun namen – vormt het begin van de roman O (1975) van Guillermo Cabrera Infante. Hij had het scenario geschreven voor de film Wonderwall (1968), waarvoor zij de set ontwierpen en waarin zij een figurantenrol speelden.
9
In 1967 beschilderden ze kennelijk het hele Creaminstrumentarium, want ook het drumstel van Ginger Baker en de Fenderbas van Jack Bruce.
10
Eveneens uit de ?Verspreide gedichten?.
11
Maar op de concertversie, Live chronicles (1986), zijn het er vier. Bij later uitgebrachte live-platen en bonustracks bij heruitgaven van Hawkwind duikt nog wel eens een enkel nieuw Moorcocknummer op. Tussen 1979 en 1981 schreef hij voor drie platen van de Amerikaanse groep Blue Oyster Cult elk een nummer. Moorcock verschijnt op vijf opnamen van Alien injection (2008), door het ?Space Rock Collective? Spirits Burning.
12
Calvert liet op zijn solowerk Moorcock wel gitaar spelen.

Over het gehele werk

auteurs


Over dit hoofdstuk/artikel

auteurs


Over het gehele werk

auteurs


Over dit hoofdstuk/artikel

auteurs


1
Wim Noordhoek in zijn Avondlog van 5 mei 2011 (www.avondlog.nl/tags/emile-van-moerkerken).
2
Meer hierover in: Jak van der Meulen en Laurens Vancrevel, ?De gemeenschappelijke tirade van het vrolijke forum?, Maatstaf, juni 1969. Herdrukt in: Her de Vries en Laurens Vancrevel, Surrealistische ontmoetingen (Amsterdam 1988), p. 195-207.
3
Theo van Doesburg, ?Recherche surr?aliste?, in: Groot-Nederland, 1930. Herdrukt in De Vries en Vancrevel (1988), p. 39-57.
4
Het titelblad van de catalogus van de Exposition internationale du surr?alisme is afgebeeld in Frida de Jong en Laurens Vancrevel, Kristians Tonny (Amsterdam 1979), p. 27.
5
Op de uitnodigingskaart staat de volgende omschrijving: ?Exposition des oeuvres de W. Wagenaar et quelques autres peintres hollandais?. De kaart is afgebeeld in Dick Adelaar, Sjarel Ex, Meta Knol, Het surrealistische universum van Willem Wagenaar (1907-1999) (Utrecht 2001), p. 25.
6
Wolfgang Cordan, Essai over het surrealisme met een beschouwing over het werk van Willem van Leusden (Amsterdam 1935).
7
Het oorspronkelijke citaat (in het Frans) is weergegeven in De Jong en Vancrevel (1979), p. 30.
8
Meer over de expositie in Mattie Boom, ??Exposition internationale du surr?alisme? in Amsterdam?, in: De automatische verbeelding, red.: Agnes Grondman, John Steen, Laurens Vancrevel (Amsterdam 1989), p. 52-59.
9
Door Lehmann meegedeeld aan Hans Renders. Zie Hans Renders, Verijdelde dromen (Haarlem 1989), p. 109.
10
Subjectieve reportage (Den Haag 1940) en Dag- en nachtlawaai (Rijswijk 1940). Zie hiervoor het artikel van Sjoerd van Faassen op p. 114.
11
Door Lehmann in 1986 meegedeeld aan Hans Renders. Zie Renders (1989), p. 103.
12
In het interview met Bernlef en Schippers, Wat zij bedoelden (Amsterdam 1965), p. 67.
13
Voor meer gegevens zie Renders (1989), p. 31-49; en ook Hans Renders, ?De Schone Zakdoek 1941-1944. Een tijdschrift in ??n exemplaar?, in: De automatische verbeelding (1989), p. 68-73.
14
Zie noot 12.
15
Door Van Moerkerken meegedeeld aan Hans Renders (Verijdelde dromen, p. 80-81).
16
In: Jaap Romijn (samensteller), Vandaag [I] (Utrecht 1954), p. 227-257.
17
Verijdelde dromen, p. 109.
18
Meer hierover in: Laurens van Krevelen, ?De surrealistische inslag van C. Buddingh’?, in: Wim Huijser, Kastjes kijken. Beeldend werk van C. Buddingh’ (Dordrecht 2012), p. 11-21.
19
Zie voor dat interview de pagina’s 135-142 van dit nummer.
20
In een brief van 1977 aan Hans Renders (Verijdelde dromen), p. 109.
21
Bij deze expositie verscheen het boek De automatische verbeelding (zie noot 8).
22
Laurens Vancrevel (samensteller), Spiegel van de surrealistische po?zie in het Nederlands (Amsterdam 1989).
23
Michel Maas, ?Het nut van de huposoma. Louis Lehmann promoveert op zijn kennis van de Griekse en Romeinse oorlogsschepen?, in: de Volkskrant, 30 juni 1995.
24
L.Th. Lehmann, Vluchtige steden (en zo) (Amsterdam 1996).
25
Deze vijf uitgaven zijn: Toeschouw (Amsterdam 2003); Wat boven kwam (Amsterdam 2006); Laden ledigen (Amsterdam 2008); Bescheiden kunsten (Bloemendaal 2008); Kort verslag van de gebeurtenissen (Amsterdam 2010).
26
Opgetekend door Michel Maas, in zijn interview met Lehmann, vermeld in noot 23.