Reinjan Mulder vervolgt zijn naspeuringen naar de Duitse exilschrijfster Grete Weil, eerder gepubliceerd in De Parelduiker 2022/4, en beschrijft nu haar Amsterdamse jaren, haar pijnlijke ervaringen als fotograaf in de Beethovenstraat, en haar onderduik in de stad. Nu de Hollandse Schouwburg, waar zij bij de Joodse Raad werkte, weer als gedenkplaats zijn deuren opent, vraagt Mulder zich af: hoe heeft Grete Weil zich twaalf jaar lang in Amsterdam staande gehouden? (Zie ook zijn nawoord bij de nieuwe editie van Weils roman Tramhalte Beethovenstraat)
Jan Paul Hinrichs sprak tijdens een verblijf in het schrijvershuis in Sofia een groot aantal Bulgaarse dichters, onder wie ook Georgi Gospodinov (International Booker Prize 2023 voor zijn roman Schuilplaats voor andere tijden). De spanning van de nabije oorlog in Oekraïne is steeds tastbaar.
Rond de Eerste Wereldoorlog ontstond er een rijke wisselwerking tussen drie auteurs die tot aan 1940 een toonaangevende rol speelden in het debat over Europa, over oorlog en vrede. Romain Rolland wist Stefan Zweig in Oostenrijk te stimuleren tot een bijzonder heilzaam anti-nationalisme. Ook voor de gemobiliseerde Roger Martin du Gard was Rolland een voorbeeld.
Julien Ignacio is met zijn ‘Manifesto van een Afro-Caraïbische schrijver’ de tweede schrijver die antwoord geeft op de door De Parelduiker aan jonge schrijvers gestelde vraag welke boeken of schrijvers op hen van invloed zijn (geweest), en op welke manier.
Verder: een reisdagboekje van Gerrit Kouwenaar, een aquarel van George Sand, twee biografieën voor Louis Paul Boon, een in memoriam van filmer John Albert Jansen, en besprekingen van marginale uitgaven.
Inhoudsopgave
De Amsterdamse jaren van Grete Weil (Reinjan Mulder)
‘Als je geen toekomst hebt, stem je op het verleden’. Bulgaarse dichters en een nabije oorlog in Sofia (Jan Paul Hinrichs)
‘Huizen storten in, liefde verbleekt’. Rolland, Zweig en Martin du Gard boven het strijdgewoel (Bart Slijper)
In Gesprek met de Vorigen: Griot. Manifesto van een Afro-Caraïbische schrijver (Julien Ignacio)
Laagwater: Een dendrite van George Sand in het Rijksmuseum (Marika Keblusek); Louis Paul Boon krijgt niet één maar twee biografieën (Dirk Leyman)
Kouwenaar op de Tarakan (Wiel Kusters)
Schoon & Haaks: Jan Paul Hinrichs bespreekt marginale uitgaven van en over Hein van der Hoeven & Diederik Gerlach, Harry Mulisch, Frieda Koch & Lucebert, Thomas Rosenboom, Ramón Gómez de la Serna, Hans Kleiss, Maurice Gilliams en F.C. Terborgh
De Laatste Pagina: John Albert Jansen, 1954-2024 (Anton de Goede)
Omslag: Julien Ignacio. Foto Hanh Nguyen