Over dit hoofdstuk/artikel

Gerben Wynia

over Henk Romijn Meijer

over J.J. Voskuil


Over dit hoofdstuk/artikel

Henk Romijn Meijer


Over dit hoofdstuk/artikel

Chantal van Dam

over Henk Romijn Meijer


Over dit hoofdstuk/artikel

over De Amerikaantjes


Maarten Asscher


Peter van Straaten


Over dit hoofdstuk/artikel

Peter Verstegen

over Henk Romijn Meijer


Over dit hoofdstuk/artikel

Gerben Wynia

over Henk Romijn Meijer


Over dit hoofdstuk/artikel

Gerben Wynia

over Henk Romijn Meijer

over Gerard Reve


Over dit hoofdstuk/artikel

Gerben Wynia

over Henk Romijn Meijer

over Bernard Malamud


Over dit hoofdstuk/artikel

Laurens van Krevelen

over Henk Romijn Meijer


1
Arnold Heumakers, recensie van de verhalenbundel Op oude voet. NRC Handelsblad, 17 oktober 2003.
2
Henk Romijn Meijer, Lieve zuster Ursula. Roman. G.A. van Oorschot, Amsterdam, 1969. Omslagillustratie Teunn Nijkamp.
3
Henk Romijn Meijer, De stalmeesters, of Geheimhouding verzekerd. De Opkomende Zon / Meulenhoff, Amsterdam, 1978. Foto’s Elizabeth Mollison.
4
Henk Romijn Meijer, Een blauwe golf aan de kust. Jazzherinneringen. Meulenhoff, Amsterdam, 1986.
5
Citaat uit het interview van Michel Boll (‘Ik heb een dialoogse fantasie’) in Bzzletin 144, maart 1987.
6
Henk Romijn Meijer, De wereld een dansfeest? Avalon Pers, Woubrugge, 2006. Tekeningen Piet Sluis.
7
P. Aretino [Paul Citroen], ‘Ontaarde kunst’. Uitgeverij ‘De Driehoek’, ‘s-Graveland, 1945, pp. 7, 11, 12.
8
‘Toen Reve nog Van het Reve was’, opgenomen in: Henk Romijn Meijer, Een krans rozen en een zakdoek. Meulenhoff, Amsterdam, 1988, p. 124.
9
In het artikel genoemd in noot 8, p. 130.
10
Zie de bundel kritieken van Henk Romijn Meijer, Naakt twaalfuurtje. Arbeiderspers, Amsterdam, 1967.
11
Henk Romijn Meijer, Lambert Tegenbosch, Ferdinand Erfmann. Galerie Mokum, 1973. De biografische schets van Romijn Meijer is opgenomen in: Henk Romijn Meijer, Een krans rozen en een zakdoek (Meulenhoff, Amsterdam, 1988), pp. 239-253.
12
Citaat uit het interview genoemd in noot 5.
13
Citaten uit het interview genoemd in noot 5.
14
Lieve zuster Ursula, pp. 155-158.
15
Teunn & Henk Romijn Meijer, Recepten uit een oud archief. Uitgeverij Flanor, Hilversum, 2000.
16
Opgetekend door Nico Scheepmaker in zijn inleiding tot: Nico Scheepmaker, Teunn, 302 tekeningen. Meulenhoff, Amsterdam, 1970.
17
Henk Romijn Meijer, ‘Portfolio / Teunn Nijkamp – De metafoor als kunstwerk’, Maatstaf 1993 nummer 2, pp. 30-40.
18
Vrij Nederland, 7 juli 1984. Het artikel is opgenomen in: Henk Romijn Meijer, Een krans rozen en een zakdoek (Meulenhoff, Amsterdam, 1988), pp. 228-238.
19
Maatstaf 1982 nummer 1.
20
Prof.dr. H.L.C. Jaffé, ‘Voorwoord’ tot: Vijftig jaar Nederlandse realistische kunst. Meulenhoff, Amsterdam, 1970, p. III. Jaffé schreef over de nieuwe realisten overigens ook: ‘De zichtbare werkelijkheid vervult thans de rol van een metafoor – zij kan staan voor de angst, voor de naïeve verwondering, of voor de ootmoedige hunkering.’ (p. V) Daarmee nam hij afstand van het realistische etiket voor deze kunstenaars.
21
‘Willinks Mathilde’, opgenomen in: Henk Romijn Meijer, Een krans rozen en een zakdoek (Meulenhoff, Amsterdam, 1988), pp. 254-262.
22
Citaten uit het interview genoemd in noot 5.
23
Dubbele uitnodigingskaart 15.5 × 23 cm. (oblong), Galerie Siau, december 1980, met op de voorzijde een kleurenreproductie van een aquarel van Gottfried Helnwein. Op de de twee zijden van het binnenblad is Romijn Meijers persiflage van een beschouwing over de aquarel afgedrukt.
24
Henk Romijn Meijer, ‘Portfolio / Eugène Siau – Portret van een tevreden mens’. Maatstaf 1986, nummer 9, pp. 18-45.
25
De stalmeesters (1978), p. 49.
26
H. Romijn Meijer, ‘In gesprek met Herman Gordijn’. Tirade nummer 150, 1969, pp. 507-516.
27
Henk Romijn Meijer, ‘Huizen, gedachten aan huizen, wat er achter gedachten ligt en ook vooral hoe het licht valt. In gesprek met Max Kreijn’. Maatstaf 1983 nummer 5, pp. 16-27.
28
Henk Romijn Meijer, ‘Portfolio / René Boïn: Wraak nemen op de werkelijkheid’. Maatstaf 1985, nummer 5, pp. 29-44.
29
Henk Romijn Meijer, ‘Portfolio / Han Mes, het verbond met de stilte’. Maatstaf 1989, nummer 6, pp. 46-48. Ook afgedrukt in: Han Mes, Schilderijen uit de tachtiger jaren. Amsterdam (eigen beheer), 1989.
30
Henk Romijn Meijer, ‘Portfolio / Geaquarelleerde pentekeningen van Carel van Eeden’. Maatstaf 1990, nummer 6, pp. 49-60.
31
Henk Romijn Meijer, ‘Portfolio / De aquarellen van Corrie Bos: “Eigenlijk is de hele wereld mijn atelier”’. Maatstaf 1991, nummer 6, pp. 31-40.
32
Henk Romijn Meijer, ‘Portfolio / Schilderen vanuit de herinnering: Edwin Aafjes’. Maatstaf 1992, nummer 10, pp. 29-40.
33
Henk Romijn Meijer, ‘Portfolio / Clary Mastenbroek: De vrouw omgeven door tekens van dood en verval’. Maatstaf 1992, nummer 3, pp. 47-56.
34
Henk Romijn Meijer, ‘De betaalmeester zet betaald’. In: Martin van Amerongen e.a., Hans van der Kroef. Arbeiderspers, Amsterdam, 1991, pp. 49-50.
35
Citaat uit Romijn Meijers artikel over Han Mes (zie noot 27); het is een opmerking naar aanleiding van de poëzie van Wallace Stevens.

Over dit hoofdstuk/artikel

Willem van Manen

over Henk Romijn Meijer