Over dit hoofdstuk/artikel

Nico Keuning

over F.B. Hotz


+
Nico Keuning (1952) is neerlandicus. Hij schreef eerder in De Parelduiker over Max de Jong.
1
In een interview met Lien Heyting (‘De wurgkracht van een gewoon woord’, nrc Handelsblad, 15 maart 1996), zegt F.B. Hotz: ‘Zelf zag ik De vertekening als een lange novelle, maar Theo Sontrop van De Arbeiderspers zei: “Een roman is een roman als er roman op staat.” Dus dat hebben we gedaan.’ Sontrop geldt overigens als de ontdekker van Hotz. Hij trof ‘De tramrace’ aan tussen stapels ingezonden manuscripten. Met dit verhaal debuteerde Hotz in 1975 in Maatstaf. In hetzelfde interview maakt Hotz overigens melding van een roman uit 1952: ‘… maar dat was niet De vertekening. Het ging over een groep muzikanten uit de jaren dertig, die praktisch omkwamen van de honger. Dat boek is toen gelezen door de uitgever Boucher in Den Haag. Het was een vrij idiote Van Oudshoorn-imitatie en Boucher raadde me dan ook aan nog niet te publiceren en me eerst verder te bekwamen. Die raad heb ik tussen 1952 en 1976 ruimschoots opgevolgd.’ In 1976 verscheen zijn debuutbundel Dood weermiddel.
2
Liefde & De envelop is een exclusieve, fraai vormgegeven uitgave van uitgeverij Reservaat, in een oplage van 250 exemplaren. Deze is verkrijgbaar door overmaking van f 33,50 (incl. verzendkosren) op giro 6318695, t.n.v. Reservaat, Heiloo, o.v.v. Hotz. Het Verzameld Werk van F.B. Hotz verschijnt in oktober 1997 bij uitgeverij De Arbeiderspers.
3
De virtuele roman bestaat uit de volgende verhalen (vermeld wordt in welke periode het verhaal zich afspeelt en uit welke bundel het afkomstig is): ‘Lola, of een onbetaalde rekening’ (1927, uit Eb en vloed), ‘Het jubileum’ (1927-1933, uit Dood weermiddel), ‘De tuin der weeën’ (1928, uit Proefspel), ‘Liefde’ (1928-1929, P), ‘Een dubbel incident’ (1929, uit Ernstvuurwerk), ‘Een rit in de zon’ (1929, P), ‘Muziek’ (1929-1930, uit De vertegenwoordigers), ‘Liebestraum’ (1930, EV), ‘Breekbare uren’ (1931, P), ‘De verplaatsing’ (1932, E), ‘Tekens’ (1932-1940, DW), ‘De envelop’ (1933-1940, P), ‘De opdracht’ (ca. 1934, E), ‘De komst van de Airflow’ (1934, P), ‘Waar is het zout?’ (1935, DV), ‘De vertegenwoordigers’ (1936, DV), ‘Het oponthoud’ (ca. 1940, EV), ‘Toonkunst’ (1942-1947, EV) en ‘De gladiatot’ (1942-1945, DW).
4
Het Synthese-deeltje van Aleid Truijens, Over de verhalen van F.B. Hotz (1981), vormt een voortreffelijke introductie op het werk van Hotz, gebaseerd op de eerste twee bundels Dood weermiddel en Ernstvuurwerk. Het eerste hoofdstuk, ‘Data’, geeft een chronologisch overzicht van de culturele geschiedenis en de geschiedenis in het algemeen vanaf 1804, aangevuld met een derde kolom ‘data’ van F.B. Hotz, die loopt van 1922, het geboortejaar van de schrijver, tot en met 1980, het jaar waarin Proefspel verscheen.
5
In het interview, genoemd in noot 1.