Over dit hoofdstuk/artikel

Katherina Lindekens

over Jeroen Brouwers


+
Katherina Lindekens (1983) studeerde Germaanse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit Brussel en musicologie aan de K.U. Leuven. Ze werkt nu als muziekprogrammator bij het Concertgebouw Brugge.
1
Jeroen Brouwers over Zomervlucht. In: Reiziger in muziek, Nederland 3,18 november 1990.
2
Naast de novelle Zonder trommels en trompetten (1973) analyseerde ik in mijn afstudeerscriptie de romans Joris Ockeloen en het wachten (1967) Zonsopgangen boven zee (1977), Het verzonkene (1979), Bezonken rood (1981), Winterlicht (1984), De zondvloed (1988), Zomervlucht (1990) en Geheime kamers (2000). Voor dit attikel betrok ik ook zijn laatste roman, Datumloze dagen (2007), bij het onderzoek.
3
Bezonken rood, p. 7.
4
Het verzonkene, p. 15.
5
De zondvloed, p. 195.
6
Het verzonkene, p. 15.
7
Winterlicht (1984), p. 11.
8
Het verzonkene, p. 50.
9
Idem, p. 32.
10
Zonder trommels en trompetten, p. 59.
11
Zonsopgangen boven zee, p. 75.
12
Winterlicht, p. 118.
13
Zomervlucht, p. 100.
14
Geheime kamers, p. 283.
15
Zonder trommels en trompetten, p. 96.
16
Zomervlucht, p. 206.
17
Idem, p. 73.
18
Idem, p. 143-144.
19
Rolf Bosboom en Antal Giesbers, ‘Schrijver Jeroen Brouwers over liefde, literatuur en dood.’ In: De Gelderlander, zaterdag 8 september 1990.
20
Zonder trommels en trompetten, p. 58-59. Niet toevallig lijkt de instrumentatie van dit fragment sterk op die van Bachs Matthäus-Passion. Deze compositie is zo belangrijk voor de novelle dat die laatste er bijna metaforisch door wordt vervangen.
21
De zondvloed, p. 289.
22
Idem, p. 289-290.
23
Idem, p. 93.
24
Het verzonkene, p. 66. Variatie hierop in Bezonken rood, p. 33.
25
De zondvloed, p. 73.
26
Joris Ockeloen en het wachten, p. 74. Ook in Winterlicht, p. 188.
27
De zondvloed, p. 289.
28
Idem, p. 371.
29
Idem, p. 203.
30
Idem, p. 78.
31
T. van Deel, ‘Orpheus in de lift’. In: Bij hetschrijven. (Amsterdam 1979), p. 118.
32
De zondvloed, p. 165.
33
Zonder trommels en trompetten, p. 108.
34
Idem, p. 56.
35
Datumloze dagen, p. 116.
36
Een nieuw Requiem omvat een bewerking van Mozarts Requiem voor sopraan en blazersensemble door Christian Köhler, een nieuwe tekst van Jeroen Brouwers en tekeningen van Roger Raveel. Een productie van Muziektheater Transparant (2009) onder regie van Josse De Pauw, gespeeld door de acteur Tom Jansen, en in coproductie met I Solisti del Vento en deSingel en in samenwerking met uitgeverij Wever & Bergh, Klara en Knack.
37
Winterlicht, p. 99.
38
De zondvloed, p. 29.
39
Fred Brouwers, ‘Jeroen Brouwers schrijft een boek…’ In: Onze Tijd, nr. 94, november 1995.
40
Zomervlucht, p. 15.
41
Bezonken rood, p. 121.
42
Frank van Dijl, ‘Schrijver Jeroen Brouwers blijft zichzelf trouw’. In: Algemeen Dagblad, 11 oktober 1990.
43
De zondvloed, p. 13.
44
Rob Schouten, ‘Het vagevuur van literatuur’. In: Hans Dütting (Red.), Over Jeroen Brouwers, Kritische motieven (Baarn 1987), p. 137.
45
De zondvloed, p. 473.
46
Zonsopgangen boven zee, p. 244.
47
Piet Piryns, ‘Nieuw licht op Vlaams onderonsje’. In Vrij Nederland, 15 juli 1978.
48
Datumloze dagen, p. 106.
49
De zondvloed, p. 105.
50
Idem, p. 106.
51
Gwennie Debergh, ‘Gij moet goed oefenen, mijn vriend’. In: Brouwers in Brussel (Brussel 2000), p. 24.