De verborgen Surinaamse geschiedenis van Hans Faverey
De dichter Faverey (1933-1990) bracht zijn eerste levensjaren door in Suriname. Later zei hij er geen herinneringen aan te hebben en nergens in zijn poëzie lijkt hij toespelingen op zijn land van herkomst te maken. Maar in de literaire nalatenschap vond Erik Lindner (prachtig geïllustreerde) brieven van Favereys in Suriname achtergebleven vader die licht werpen op Favreys gecompliceerde verhouding, niet alleen met de vader maar ook met het moederland.
De dichter J.H. Leopold en zijn leerling Frits Schmidt-Degener
Biograaf Dick van Halsema laat zien hoe de relatie tussen Leopold en diens leerling Frits Schmidt-Degener zich via de bijlessen ontwikkelde tot een belangrijke bron in de kennis van de dichter van Cheops.
Een Antilliaanse held: Medardo de Marchena
De afgelopen jaren is de ster van Anton de Kom en zijn boek Wij slaven van Suriname flink gerezen. Maar in wat ooit ‘de Nederlandse West’ heette, was er nog iemand die fel ageerde tegen de Hollandse overheersing. In 1929, dus vijf jaar vóór Anton de Kom. Zijn naam: Medardo de Marchena.
Een brisante prequel van Het Bureau
Veertig jaar voor Voskuils Bureau-cyclus was Piet Meertens al hoofdpersoon in een boek. Frans Berni schreef de sleutelroman Paul’s portret over ‘de zaak Pietje Valkenburg’ in Het Bureau, een MeToo-affaire, die Meertens zijn positie had kunnen kosten.
De Bijenkorf heeft het (niet)
Wie over De Bijenkorf schrijft, moet op zijn tellen passen. Dat ondervond Jan Hendrik Hoornweg, die in 1938 debuteerde met een roman over een (fictief) warenhuis. De Bijenkorf herkende in het verhaal de Rotterdamse vestiging en deed het boek in de ban. Marco Entrop doet verslag.
Inhoudsopgave
De verborgen Surinaamse geschiedenis van Hans Faverey (Erik Lindner)
‘het beste wat een mensenleven ondervinden kan’. J.H. Leopold en F. Schmidt-Degener (Dick van Halsema)
Een Antilliaanse held: Medardo de Marchena (Michiel van Kempen)
De Bijenkorf heeft ’t (niet). Het warenhuis en de literatuur (Marco Entrop)
Paul’s portret (1954). Een brisante prequel van Het Bureau (Theo van der Meer)
SCHOON & HAAKS: Over de Duitstalige Joodse schrijver Manès Sperber, een preek van A. Marja, verhalen van Boudewijn van Houten, een drieluik over Gerard Reves Op weg naar het einde, L.H. Wiener over Arnon Grunberg en vroege liedjes van Willem Wilmink (Jan Paul Hinrichs)
omslagfoto: Hans Faverey op ongeveer vijftienjarige leeftijd, circa 1947 (Erven Faverey)